Fem dagar i Kroatien.

I början av sommaren tog jag min kusin Matilda under armen och flög ner till Zadar i Kroatien. Vi blev upphämtade på flygplatsen av mamma och pappa som kört ner genom Europa i sin sprillans nya husbil. Vi skulle hänga med dem i 5 dagar och bara njuta av solen. Kroatien visade sig verkligen ifrån sin bästa sida och det var strålande sol hela tiden. Enligt mamma klagade till och med kroaterna på att det var för varmt. Första dagen hängde vi i den lilla byn Nin som jag har varit i tidigare. Dagen efter begav vi oss ut i skärgården och nationalparken Kornati. Vi tog färjan ut till ön Dugi Otok där vi bodde på en lyxig camping i en lugn lagun med kristallklart vatten. Helt klart sommarens bästa badställe! Badade sammanlagt flera timmar där. Vi gjorde en del utflykter på ön - bland annat ordnade jag en tur med en privat fiskare som körde oss runt nationalparken. Helt fantastiskt! Det bästa: Vi fick se vilda delfiner! Det sämsta: att jag blev bränd/stucken av en ENORM humla precis innan vi skulle lämna hamnen. 
 
Här är lite (ganska många!) bilder ifrån resan: 
 
 
 
I Nin är det bad (med tillhörande "hälsolera") och promenader i byn som har anor sedan 800-talet som gäller. 
 
 
Färjan på väg till Dugi Otok. 
 
 
 
Camping med tillhörande strand - så hiiiiiimla lyxigt! 
 
Utflykt 1: Grannbyn.
 
Utflykt 2: Sötvattensjö mitt på ön. På grund av nästan 40 grader i luften så var det inte särskilt svalkande med sjö-bad tyvärr. 
 
Utflykt 3: Fyren Veli Rat, adriatiska havets största. (Tydligen även något slags vandrarhem)
 
 
 
 
Utflykt 4: Sandstrand! (Inte så vanligt i Kroatien) Tydligen utsedd till en av Europas finaste. 
 
Ölpaus mellan utflykter i campingviken. 
 
Utflykt 5: Båttur i Kornati Nationalpark.
 
Pappa som vill vara med på bild.. :P 
 
 
 
 
 
Utflykt 6: Åkte till Veli Rat igen med mamma och Tilda. 
 
 
 
 
Sen var det slut på ö-livet, men inte på öl-livet (höhö!). Samma dag som vi skulle flyga hem hängde vi på badplatsen i Vir innan vi åkte in till Zadar. 
 
 
 
 
 Sen tog mina kamerabatterier slut (dumt att inte ta med extra) och lite senare flög vi hem mot Sverige. Kan verkligen rekommendera alla att besöka Kroatien. Så himla fint på alla ställen som är tänkta för turister. Inte så fint på andra ställen kanske. Kan även rekommendera husbilssemester, familjesemesterar och kusinsemestrar :) 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0