Från Pamplona till Tarragona.

Roadtripen fortsatte via Pamplona till Tarragona i sicksack för att undvika vägtull. 
Bokade med kortast möjliga varsel boende i Pamplona och hamnade mitt i gamla stan med den här utsiken från ballen. Inte helt illa pinkat!
 
Pamplona är främst känd för sin tjurrusning. Varje dag i juli släppes ett antal tjurar lösa och springer en väg på ca 1 km till en arena. "Sporten" är att springa framför tjurarna. Tjurfäkning och alla aktiviteter som går ut på att roas av djurs lidande äcklar mig, så jag är glad för att jag slapp bevittna denna vidriga tradition. Desto ledsnare över att det existerar överhuvudtaget... Här är ett smaklöst monument som porträtterar vidret. (För kännedom visste jag inte att det var detta staden var känt för innan vi åkte dit)
 
Efter en hel dag av körning hamnade vi slutligen i Tarragona, en hamnstad söder om Barcelona. Tidigare hette staden Tarraco och är den äldsta romerska staden i Spanien. 
 
 
Alla gator i gamla stan var så fina. 
 
Gulligt apotek. 
 
 
 
Stora delar av staden klassas som världsarv av UNESCO.
 
 
Dagen efter bestämde vi oss för att göra en liten trip till slottet Castillo de Tamarit. Tyvärr var det hyrt för bröllop under dagen så vi fick beundra det på håll. 
 
Att ta bilder med sned horisont är min grej (tydligen).
 
Mamma beundrade kaktusarna som blommade och spottade därefter en papegoja. En av fördelarna med att resa med en biolog. 
 
Efter en natt av magplågor pga min diet bestående av kaffe, öl, pasta och snacks vaknade vi upp och bestämde oss för att leta reda på Aqüeducte de les Ferreres som tidigare försedde stan med vatten.
 
Självis med akvedukten.
 
Avslutningsvis låg vi en stund på stranden. Denna strand är belägen 15 minuter ifrån Barcelona flygplats, för den som någonsin behöver fördriva en timme innan incheckning. Kan för övrigt tipsa om att hyra bil i Spanien. Bra vägar, vackra landskap, men ibland lite dyr tull. Ta med er småpengar och kör! 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0